Statistiky návštěvnosti pomohou k lepšímu webu

Koupili jsme si doménu a webhosting, k tomu máme webové stránky. A teď jen čekáme, co z toho bude. Čekáme, že vyprodáme celý sklad, že si zákazníci objednají naši skvělou službu nebo že pobavíme zástupy návštěvníků svým vtipným osobním webem. V mnoha případech ale k ničemu takovému nedojde. Odhalit příčinu mohou například statistiky návštěvnosti.

K čemu jsou statistiky návštěvnosti

Co nás tedy bude zajímat? Obecně to, jestli prostředky, které jsme investovali do vlastních webových stránek, byly vynaloženy efektivně. Jestli se nám tato investice vrací. Pokud by náhodou platilo, že vlastní web není zatím žádná velká výhra, tak nám statistiky mohou napovědět, kde je problém. Ten pak můžeme řešit tak, že webové stránky upravíme, aby se návštěvníkům se stránkami lépe pracovalo, aby se jim případně snadněji nakupovalo v elektronickém obchodě a aby stránky plnily svůj účel.

Jak statistiky získat a kde je najdu

Statistiky návštěvnosti u Active 24 najdete v Zákaznickém centru, jsou aktivovány zdarma všem zákazníkům, kteří si objednají webhosting s diskovým prostorem větším než 150 MB. Pro „menší“ webhostingy je možné si doobjednat statistiky za 29 korun měsíčně (bez DPH). Pro přístup ke statistikám stačí u dané domény v seznamu serverů kliknout na ikonku AWStats s grafem.

Jaké informace se dozvím

Grafické statistiky AWStats generují nejrůznější tabulky a grafy, které ukazují vývoj návštěvnosti webových stránek v čase. Zcela nahoře je k dispozici souhrn všech dat, který nám říká, kolik návštěvníků v daném časovém úseku stránky navštívilo. Dále se dozvíme, kolik návštěv tito návštěvníci vykonali, počet shlédnutých stránek nebo velikost objemu přenesených dat. Pod souhrnem vidíme měsíční srovnání, takže můžeme z grafu vyčíst, jak se uvedené parametry vyvíjí v čase.

.. a co s těmi daty dělat?

Ukažme si několik případů, kdy nám data pomohou vylepšit web:

  • V měšíčním srovnání vídíme, že nám klesá návštěvnost. Návštěvníci na stránky chodí čím dál tím méně. Aktualizujeme stránky zajímavým obsahem a dáváme tak návštěvníkům důvod, aby na stránky chodili? Ideální jsou kratší články v sekci Novinky, případně nové fotky ve fotogalerii.
  • Který den v týdnu chodí na stránky nejvíce lidí? Zřejmě to bude někde mezi pondělkem a čtvrtkem, pak je dobré publikovat na webu nové informace v tyto dny. Můžeme se také podívat do hodinového přehledu a přizpůsobit tomu čas publikování článku či fotek v galerii.
  • Působíte na lokálním trhu, pak je situace poměrně jednoduchá. Co když se ale snažíte prodávat na globálním trhu. Dost možná uvažujete o tom, že necháte stránky přeložit do některého z cizích jazyků. Možná se vám pak bude hodit tabulka zemí, ze kterých se rekrutuje nejvíce návštěvníků, tomu můžete přizpůsobit další postup.
  • Jaké stránky jsou nejnavštěvovanější, vám řekne tabulka „Stránky/URL (Top 10)“. Třeba vás překvapí, jaké informace lidi čtou na vašich stránkách. A pokud chcete, aby některé stránky návštěvníci více četli, tak můžete změnit navigaci a odkazy na tyto stránky dát na viditelnější místo v rámci vašich stránek.
  • Jednou z nejpodstatnějších informací je tabulka „Přístup“, říká, odkud/jak návštěvníci na vaše stránky chodí. Může se ukázat, že máte málo návštěv v vyhledávačů. Pak se asi vyplatí najmout SEO mága :) Můžete zde také vidět, které webové prezentace odkazují na vaše stránky.
  • Hledaná slovní spojení a Hledané výrazy – tyto 2 tabulky zase prozradí, co lidé zadávali do vyhledávačů, než se přes ně dostali na vaše stránky. Takto můžete například obohatit vlastní sortiment či služby, o které mají vaši návštěvníci zájem.

Tolik tedy několik tipů, které vám pomohou dopracovat se k lepšímu webu. Jak sami vidíte, tak statistiky nejsou jen suchá čísla, ale skutečně hodnotné informace. Další detaily ohledně statistik můžete získat v nápověde. Jako alternativu ke statistikám AWStats lze pak doporučit službu Analytics firmy Google. Instalace této služby není automatická jako v případě AWStats, výhodou je bohatost získaných informací a nulová cena.

NAPIŠTE KOMENTÁŘ