Jak získal Facebook stovky milionů uživatelů?

Dnes vám přinášíme stručný výtah z článku „What are some decisions taken by the Growth team at Facebook that helped Facebook reach 500 million users?“ ze serveru Quora. Proč číst dále? Pokud sami provozujete webový projekt a snažíte se získat nové uživatele, tak se v článku dozvíte mnoho zajímavých rad a konkrétně to, jak Facebook dokázal získat stamilióny uživatelů.

Text je kompilací odpovědí na výše citovanou otázku, odpovídají Andy Johns a jeho šéf Chamath Palihapitiya, oba členové tzv. User Growth týmu. Ten byl v rámci Facebooku zodpovědný za růst počtu uživatelů a jeho rozhodnutí se týkala nejen strategie a taktiky, jak by měla sociální síť růst, ale také personální politiky a firemní kultury.

Strategie a taktika

Základní mantrou byla nekonečná smyčka: testovat, optimalizovat, zrušit nefungující a vše znovu zopakovat. V rámci týmu vznikl velice jednoduchý „framework“, který se používal na veškerý vývoj produktů.

Co se strategie týká, Facebook hledal řešení těchto základních úkolů:

  • Jak získáme nové uživatele, kteří se u nás zaregistrují?
  • Jak máme aktivovat co nejvíce uživatelů co nejdříve poté, co se stanou uživateli?
  • Jaké jsou nástroje, kterými přivedeme uživatele zpět na Facebook?
  • Jak získat zpět „spící“ uživatele, kteří nejsou na Facebooku aktivní?

Vývoj produktů

V rámci Growth týmu byl kladen důraz na to, aby každý člen týmu dokonale rozuměl vlastním produktům. Konkrétně pak tomu, proč uživatelé daný produkt používají a jaká motivace je k tomu skutečně vede. Facebook kupříkladu zjistil, že existuje silná vazba mezi počtem přátel a aktivitou uživatele na Facebooku. Tým se tedy nesnažil v prvé řadě zvýšit aktivitu uživatelů, ale raději je motivoval, aby si přidávali své známé jako přátele na Facebooku. To pak mělo za následek vyšší aktivitu těchto uživatelů.

Growth tým se také snažil identifikovat produkty podle jejich vlivu na celkový růst sítě. Například je zajímalo, které produkty získávají nejvíce nových uživatelů. Tyto produkty pak byly podrobeny optimalizaci, aby přinášely ještě více nových uživatelů. Anebo byly vytvořeny zcela nové produkty, u kterých se předpokládalo, že by mohly zajistit příliv nových uživatelů. Příkladem byla možnost importovat si kontakty (z emailového programu) a následně jim poslat pozvánku k registraci na Facebooku. Poté se optimalizovaly zvací emailové zprávy, aby konverze adresátů v uživatele Facebooku byla co největší. Důležité bylo také mít vyladěný průchod registrací nového uživatele.

Growth tým používal mimo jiné i placenou inzerci Adwords, aby přilákal nové uživatele. Stejně tak využíval i inzerci na mobilních telefonech pro získávání nových uživatelů mobilní verze Facebooku. Jednou z úspěšných „produktových“ taktik Facebooku byl nákup společností, kdy zakoupená technologie byla využita v rámci sociální sítě ke získávání nových uživatelů. To je třeba příklad firmy Octazen, kterou Facebook koupil v roce 2010 a jejíž technologie umožňuje jednoduchý import kontaktních údajů. Není pak nic snazšího, než importovaným kontaktům jednoduše poslat pozvánku, aby se adresát zaregistroval na Facebooku.

Growth tým i růst musí být celosvětový

Nábor nových zaměstnanců se ukázal jako nejzásadnější oblast, která pomohla Growth týmu pracovat co nejefektivněji. Tým vedl Chamath Palihapitiya, jeho cílem a potažmo cílem celého týmu bylo dostat na Facebook doslova celou planetu. Téměř miliarda uživatelů svědčí o tom, že práce celého týmu přinesla a stále přináší hmatatelné výsledky.

V Growth týmu pracují lidé, kteří se vyznají v přímém marketingu, ať už jde o SEO, PPC, emailový marketing, A/B testování či link building. Podstatné byly rovněž znalosti a zkušenosti designérů uživatelského rozhraní a inženýrů, kteří rozumí back-endu.

Součástí Growth týmu byli také lidé zodpovědní za mezinárodní růst. Protože je Facebook globální sociální síť, jednou z nejdůležitějších otázek bylo, jak získávat uživatele mimo Spojené státy. Zvolilo se poměrně jednoduché a velice efektní řešení – vytvořila se aplikace na překládání Facebooku uživateli sítě. To umožnilo stamiliónům lidí po celém světě v relativně velice krátké době využívat Facebook v jejich lokálním jazyce. V současné době podporuje Facebook asi 80 jazykových mutací. Mezinárodního růstu se tak dosáhlo velice rychle a s relativně nízkými náklady.

NAPIŠTE KOMENTÁŘ