Paní, přišlo Vám psaní! A odkud? Aneb jaké používáte e-mailové klienty.

Také jste se někdy účastnili verbální bitvy o to, jaký software je nejlepší na úpravu fotografií, jako souborový manažer nebo na přehrávání mp3? Já tedy ano, několikrát, i když přiznávám, že jsem přeci jen trošku postižený IT. Tyto bitvy většinou nikdo nevyhrává, jedna strana se snaží přesvědčit druhou o výhodách a nevýhodách jednotlivých aplikací, ale málokdy se stane, že se nakonec všichni bojovníci shodnou na jedné z nich jako na vítězi. Každý z nás má přeci jen svoje individuální potřeby, preference, návyky. Přínosem takovýchto bitev bývá, že se dozvíme něco nového a to už za to stojí, trošku se pohádat.
Naposledy jsem se takové vášnivé diskuse účastnil před pár dny a týkala se toho, jaký e-mailový klient je nejlepší. Samozřejmě jsme k jednoznačnému závěru nedospěli, protože neexistuje takový, který by vyhovoval úplně všem. Napadlo mě ale, abych se podíval na to, jaké preference mají naši zákazníci, kterým poskytujeme některou ze služeb mailhostingu na vlastní doméně – například Extra Mail nebo e-maily v rámci webhostingu. Bohužel nedokážeme zjistit, pomocí jakých klientů se naši zákazníci připojují do svých e-mailových schránek. Poznáme pouze, zda použili POP3 nebo IMAP protokol nebo zda použili jeden z našich webmailů. To by však do diskuse o oblíbenosti e-mailových klientů mnoho nového světla nepřineslo. Proto jsem zvolil opačnou cestu, tedy monitorování příchozí pošty, která končí v e-mailových schránkách našich zákazníků. V hlavičce každého e-mailu je totiž kromě informací o odesílateli a příjemci (a spousty dalších informací) také údaj o e-mailovém klientu, ve kterém byla zpráva vytvořena. Můžeme tak tedy zjistit, z jakých e-mailových klientů nám naši pisatelé odeslali svoje maily a tak odhalit, jaké nejčastěji používají. A protože předpokládáme, že stejného e-mailového klienta používají i na čtení e-mailů, zjišťujeme tedy oblíbenost e-mailových klientů. Jako reprezentativní vzorek posloužilo půl miliónu e-mailů.
A výsledky jsou více než zajímavé.
Jak je vidět z grafu, na celé čáře to u pisatelů našich zákazníků vyhrál Microsoft Outlook. Téměř čtvrtina e-mailů (24,1%) přišla do schránek našich klientů z jedné z jeho verzí. Nejčastěji byly zastoupeny verze 2007 (50% všech e-mailů odeslaných z Microsoft Outlooku) a verze 2010 (37%). Úspěch Microsoftích e-mailových klientů podtrhuje využívání Outlook Expresu s více než 7% a jeho nástupce Windows Live Mail s téměř 2%, tedy těch, které jsou dostupné zdarma. Mezi další nejpoužívanější e-mailové klienty patří také můj oblíbenec Thunderbird, který je rovnež zdarma, je dostupný pod Windows i Linux a jeho funkce je možné rozšiřovat celou řadou zajímavých doplňků. Jak je rovněž vidět z grafu, více jak 15% příchozích e-mailů bylo vytvořeno v jednom z námi nabízených webových rozhraní pro správu pošty.
Jenom pro vysvětlení dodávám, že další na grafu zobrazení e-mailoví klienti, e-mailovými klienty v pravém slova smyslu v podstatě nejsou. Jde o uvedený PHPMailer, Genesys nebo Facebook. Tyto systémy ale zásobují naše mailboxy více než zdatně. Facebook do mailboxů posílá řadu „důležitých“ informací o tom, co se událo na naší zdi nebo zdech našich přátel. Kdo z Vás to všechno čte? :)

Genesys je naše specifikum, jedná se o systém, přes který komunikuje naše zákaznická podpora s našimi zákazníky a dle této statistiky se zdá, že komunikuje opravdu hodně. Největší zastoupení z této specifické skupiny má PHPMailer, který nezastupuje nic složitějšího, než e-maily vygenerované nějakým skriptem, většinou z nějaké webové stránky nebo serveru. Jedná se tedy například o potvrzení Vaší objednávky, newsletter a nebo i spam.
Na grafu se dále pod položkou „ostatní“ s 13% procenty skrývá několik dalších desítek e-mailových klientů, kteří většinou nepřispěli více jak jedním procentem e-mailů do zmíněného půlmiliónu. Za zmínku určitě stojí rostoucí využívání chytrých telefonů pro práci s e-maily, ať to jsou telefony s iOS, Androidem nebo jiným. Dále pak e-mailové klienty jako Lotus Notes nebo v open source komunitě velmi oblíbený Evolution.
A nějaká doporučení pro naše zákazníky? Kdo s e-maily pracuje celý den, měl by využívat některého ze zmíněných e-mailových klientů, které se instalují na počítač. Většinou poskytují širší paletu funkcí a jejich ovládání je daleko komfortnější, než jaké nabízejí námi provozovaná webová rozhraní Roundcube a Horde. Ty bych proto použil zejména v případech, kdy ke své poště potřebuji přistoupit z cizího počítače, kde nemám možnost si e-mailový klient nastavit. Pokud budu navíc používat na přístup ke své poště protokolu IMAP, budu mít všechny e-maily dostupné jak přes nainstalovaný e-mailový klient, tak přes webové rozhraní.
A jaký je Váš oblíbený e-mailový klient? Podělte se s námi o Vaše zkušenosti, poraďte ostatním, změňte naše statistiky.

1 KOMENTÁŘ

  1. Ecoowa napsal:

    Zajimave, diky!

NAPIŠTE KOMENTÁŘ