12 tipů na zastaralé prvky na vašem webu

Jako firma, která působí v online prostředí, sledujeme dění na internetu i za hranicemi naší vlasti. Zaujal nás článek na webu http://mashable.com/, popisující 12 prvků, které na webu z roku 2014 již nemají co dělat. Článek nám přišel jako zajímavý a připravili jsme pro vás jeho přepis. Zajímá nás také váš názor, zda souhlasíte nebo ne a zda není ještě něco, co případně na výčtu chybí.

1. Zbytečné prvky

Mezi nejčastější problémy, na které jsem narazil při spouštění nových stránek, patří tyto: používají příliš mnoho prvků, které uživatelům nepřinášejí žádnou skutečnou hodnotu. Tyto prvky ve skutečnosti často snižují uživatelský komfort.  Jejich design je přehuštěný a stránky jsou přeplněny textem. Je na nich příliš mnoho obrázků a fotografií. Opravdu vaše stránky potřebují vyhledávací panel? Skutečně se na okraji vašeho blogu musí objevit štítky? Dobře se zamyslete. Co představuje těch 20% prvků, které přinášejí 80% výsledků, po kterých toužíte? Vždy mějte rozumný důvod pro přidávání nových funkcí. Nikdy nepřidávejte nové věci jen proto, že to vypadá dobře.

2. Flashová intra

Flashová intra jsou pro zákazníka otravná, jejich načítání je zdlouhavé, nefungují na mobilních zařízeních Apple a nejsou uznávány Googlem. Nejlepší je vyhnout se jim úplně.

3. Obrázkový kolotoč (carousel)

Mnoho stránek ho stále používá, ale zabírá čas, který uživatel potřebuje k procházení fotografiemi. Také často příliš rychlé (nebo naopak příliš pomalé) nastavení automatického rolování z něj tvoří horší prvek, než je například jednoduché a jasné úvodní video.

4. Velké obrázky

Překvapuje mě, kolik webových stránek společností má vpravo v horní části stránky velký obrázek. Ten tlačí klíčový obsah stránky dolů. Jde o navigační omyl, a myslím, že návštěvníci více ocení snadnou navigaci, která je nasměruje přímo k obsahu. Potopte velké obrázky na stránce!

5. Volně použitelné obrázky

Autentičnost a osobnost jsou nyní mnohem důležitější než kdykoliv předtím. Zákazníci chtějí komunikovat s prověřenou značkou a chtějí se dozvědět více o lidech v pozadí společnosti. Před použitím fotografií, které se dají volně stáhnout, zkuste na svých stránkách upřednostnit fotografie vašeho týmu nebo zákazníků. Nechcete přece, aby váš zákazník viděl stejnou fotografii na vaší webové stránce i na webové stránce vaší konkurence, což je velmi reálné riziko. Buďte autentičtí!

 6. Animované GIF Flagy

Jistě, animované GIF flagy vypadají v pohodě. Je na nich něco, co uživatele může na pár sekund okouzlit. Nyní, po více než dvaceti letech testování jejich efektivity, se ukázalo, že nemají žádnou přidanou hodnotu. Vím, co si teď pomyslíte – a co animované obrázky? Obávám se, že ani ty již nejsou potřeba. Dnes, když se HTML5 objevuje všude, jsem si jistý, že nová generace flagů a animovaných obrázků zaplaví web znovu. Snažte se odolat a nechte je žít jen jako vzpomínku na staré dobré časy.

7. Videa s automatickým přehráváním

Nikdo nemá rád videa, která automaticky spustí přehrávání. Webové stránky, které se snaží zvýšit počet zhlédnutí videa automatickým přehráváním, účinně brání uživatelům v interakci s jejich obsahem a značkou na vlastní úkor. To je recept na vysokou míru opuštění stránky, indikátor uživatelské frustrace a ztrátu šance na vybudování vztahu s návštěvníkem.

8. Automatická vyskakovací (pop up) okna

V dnešní době mobilů, je stále mnoho webových stránek postavených s použitím vyskakovacích (pop up) oken. Některé z nich jsou instruktážní a jiné slouží k získání e – mailové adresy. Objevení vyskakovacího okna ve chvíli, kdy si uživatel chce přečíst článek nebo něco koupit, je pro něj nepříjemné. Jak-na-to videa mají své místo, ale pokud potřebujete lidem vysvětlit, jak něco funguje, učiňte tak v úvodu a ve střední části vaší domovské stránky. Zaměřte se na stránku, která je jasná, stručná a má silnou výzvu k akci.

9. Hláška ve stylu “ Ahoj světe „

Pokud používáte WordPress, ujistěte se, že vaše webová stránka je aktualizována tak, aby se na ní obecná hláška „Ahoj světe“ neobjevovala.  Automaticky generované hlášky by se neměly ukazovat návštěvníkům a naznačovat jim, že vaše webové stránky jsou neseriózní nebo zastaralé.

10. Boční panel

Opravdu potřebuje vaše webová stránka postranní panel? Nechcete, aby se lidé soustředili na hlavní obsah a nevěnovali pozornost kopě věcí, které jsou natištěné do 300 pixelů na pravé straně vaší webové stránky? Boční panely se často v mobilech špatně překládají, což může způsobovat problémy ve vašem podnikání. Pokud trváte na postranním panelu, alespoň nabídněte něco jiného, než všichni ostatní. Pracujte s designérem, který to umí nakopnout a vytvoří design webu v souladu s obsahem, na který chcete, aby se lidé soustředili.

11. Opětovné načítání stránek

Web 2.0 je téměř 10 let starý, ale stále vidím, že většina stránek vyžaduje, aby uživatel načetl celou stránku pro pohybování se na webu. S  AJAX nebo JavaScript / XMLHttpRequest , není nutné opětovné načtení celé stránky. Obecně platí pravidlo, že pokud stránka nevyžaduje své vlastní URL pro SEO účely, nepotřebujeme její úplné načtení. Namísto toho se načte jen část stránky. Požadovaný obsah je načten do HTML prvku namísto načítání celé stránky. To dělá rychlejší nejen navigaci, ale i celou stránku.

12. M.dot stránky

Říkáme jim „m.dot“ stránky, jako např. „m.facebook.com“. Setkáte se s nimi v případě, když vás firma přesměruje na mobilní verzi svého webu, místo toho, aby investovala čas a peníze na navržení responsivní webové stránky.

8 komentářů

  1. Tomas napsal:

    Tohle by si meli precist hlavne klienti.

  2. Jan Chocholka napsal:

    Vyjma bodu 12 s článkem plně souhlasím.

  3. Souhlas, včetně bodu 12 – je to daleko snazší na údržbu a výsledek vypadá dobře na PC na tabletu i mobilu.

  4. romanf napsal:

    Podepisuju. Zejména body 1,2,3,7,8,10 bych vysadil tučně.

    V obecné rovině, je zajímavé – a poučné – jak se historie ubírá po spirále. Vývoj se vrací tam, kde již kdysi dávno byl – k přehledným a nekomplikovaným stránkám, čitelným i v Lynxu :)

  5. n/a napsal:

    Překlad mizerný, ale myšlenky dobré.

  6. Obzvláště bod 12 je zajímavý a podle mého hodně opomíjený. Přitom kdo si nenechá udělat design webu na míru, lze jej za pár korun snadno koupit nebo jsem dokonce viděl pár responsivních šablon zadarmo.

  7. Tetřev Honzlovec napsal:

    1, 2, 3, 4, 6, 9 – Naprostý souhlas.
    5 – Jak kdy, ale většinou souhlas
    7 – Na stránkách, kam lezu kvůli tomu videu (youtube) to naopak ocením. Jinak pochopitelně souhlas.
    8 – Pokud to okno vyskakuje samo (typicky onload=window.open), pak souhlasím. Jinde naopak je otevření do okna výhodné – typicky tam, kde jde o vysvětlivku k hlavnímu obsahu. Provedení ale musí umět zareagovat i na to, že se okno neotevře (zákaz, prohlížeč neumí, mobil, …)
    10 – Boční panel se někdy hodí, někdy ne. Jako vše ostatní. Ale obvyklé použití je nesmyslné, to je pravda.
    11 – V jednoduchosti je síla. Reload stránky mnohem méně zatěžuje stroj (nepoužívá JavaScript, takže funguje i bez něj), navíc u reloadu uživatel vidí, co se děje. U inteligentně navržené stránky je rozdíl v přenášených datech zanedbatelný. AJAX má své výhody, ale používat ho všude je jako zanevřít na kladivo, protože šroubovákem se dá hřebík zatlouct taky.
    12 – Další nesprávná generalizace. Pokud se „velká“ a „mobilová“ verze liší jen designem, pak určitě souhlasím. Pokud ale např. stránka pro počítač obsahuje aktivní mapu (GoogleMapu, …) nebo jiný datově náročný prvek, který u mobilu nechci (většina mobilů má svoje vlastní mapy, nepotřebuje vyžírat datové limity jejich duplikací), pak je rozdělení naprosto v pořádku.

    Celkově mám ze článku pocit, že vyšel z toho, že v nějakém použití je něco nevhodné a tvrdí, že to je nevhodné kdykoli. Což se snadno změní v nesmysl.

NAPIŠTE KOMENTÁŘ