Psát texty pro web je maličkost. Jak na to?

Však to znáte. Zavítáte na webovou prezentaci, kde na úvodní stránce dlouze promlouvá generální ředitel firmy v nažehlené bíle košili. Ne, tohle není, co jste hledali. Tak jdete jinam. A ejhle, někde to jde. Na jiném webu nacházíte stručné a jasné informace, které jsou přesně to, co hledáte. Klikáte na tlačítko „Koupit“ a stáváte se spokojeným zákazníkem firmy.

Jenže proč některé weby jsou úspěšné a jiné nikoliv? Jedním z kritických faktorů úspěchu je právě kvalita textů, které se na stránkách objevují. Internet je zcela specifickým médiem a neplatí pro něj pravidla, na která jsme zvyklí z tradičních médií. Jak tedy na to, abychom neskončili jako uvedený pan ředitel v košili se svým umělohmotným projevem, který nikdo nikdy nepřečetl do konce?

Pravidlo 1: lidi na webu nečtou

Pokud si myslíte, že vaše slova na webových stránkách bude někdo číst, tak se mýlíte. Ve většině případů trvá návštěva jedné stránky v řádu několika málo jednotek vteřin. Za tu dobu oči návštěvníka většinou těkají po stránce a hledají nějaký záchytný bod. Takovým bodem může být vhodně zvolený nadpis, seznam s odrážkami, jasně definované a graficky výrazné odkazy nebo tlačítka s výzvou k nějaké akci (tzv. call-to-action). Vrcholem blaha jsou pro provozovatele webu kliknutí na tlačítka „Koupit“, „Přidat do košíku“ apod.

Pravidlo 2: méně je více

Pište krátké věty. Snažte se text co nejvíce strukturovat, do odstavců, přidejte seznamy s odrážkami nebo vhodnou grafiku, která doplní text (ne, že ho přebije). U nadpisů, odkazů a nápisů tlačítek dbejte na prvních 11 znaků, které jsou naprosto kritické pro úspěch sdělení. Čím kratší, tím lepší. Nesnažte se návštěvníka webu vyčerpat množstvím informací, stejně tak mu nedávajte na výběr příliš mnoho odkazů a tlačítek. Čím méně možností nabídnete, tím zvýšíte pravděpodobnost toho, že návštěvník udělá to, co si přejete.

Pravidlo 3: nikoho nezajímáte

Dá se to říct i jinak: každý na vás kašle. Smutné, leč na webu to je pravda. Takže pokud nejste Gates/Ballmer, Jobs, Brin/Page, Zuckerberg a tak dále, tak lidi moc nezajímáte. Co je ale zajímá, je něco, co oni sami chtěji, mohou nějak použít, koupit a spotřebovat. Stránky typu „O nás“, „Historie firmy“ a podobně jsou naprosto druhotné, rozhodně nedávejte tyto informace na úvodní stránku. Tam se sluší vyjmenovat, jak můžete svému návštěvníkovi, potažmo zákazníkovi prospět či vyhovět. Ukažte akční nabídku, příklad řešení, které skutečně funguje, můžete nabídnout testovací verzi svého skvělého produktu. Jako velice dobrá forma ukázky se v praxi osvědčuje video, ideálně v délce 60 – 90 vteřin.

Pravidlo 4: po-lo-pa-tic-ky

Nesnažte se ohromit návštěvníka vašeho webu odbornými termíny. Nejlepší je prezentovat své výrobky a služby, jako byste prodávali své zboží vlastní matce. Předpokládáme, že ta o něm moc neví :) Vyhněte se cizím slovům, oborovému slangu, dbejte na pravopisnou čistotu textu. Čím jednodušší text bude, tím se lépe prodáte. Lidí, kteří nebudou vědět, o čem mluvíte, bude minimum.

Pravidlo 5: buďte v pohodě

Je dobré mít styl. To platí v životě, web není výjimkou. Nehodnoťte vlastní služby, to nechte raději na uživatelích a zákaznících. „Kvalitní, levné a rychlé služby“ nabízí dnes kdekdo, málokdo to však skutečně realizuje. Máte ve svém sortimentu „světovou novinku“? Nebo něco naprosto „unikátního“? Pak bude asi pravděpodobné, že nesledujete, co dělá vaše konkurence. Navíc tato slova, která mají údajně zvýšit sílu vaší značky, nepřidávají stránkám žádnou hodnotu. Ba naopak, jsou zcela zbytečná a provozovatel takového webu pouze plýtvá časem svých návštěvníků. Jo, nezapomeňte na vtip, decentní a mezích zákona i slušných mravů ;)

Tolik tedy pětice přikázání, budete-li se jimi řídit, budou vaši zákazníci a čtenáři stránek jistě spokojenější. Váš web bude pro ně přínosem, stejně jako pro vás.