Mrkněme se dnes na webové služby, které právě teď hýbou světem. Zběhlého internauta napadnou dvě: Pinterest a Instagram. A jak to už dnes bývá, za vším hledej Facebook. Ale pojďme na to pěkně po pořádku.
Pin It
Před 30 lety používala nástěnku soudružka učitelka, aby na ni přípínala fotky žáků, kteří byli nejúspěšnější ve sběru starého papíru. Fotka a špendlík skrz ni si razí cestu polystyrenem. Pak přišla doba magnetická. Malé barevné magnetky, kulaté i hranaté, přibíjely výstřižky z novin a časopisů na ledničku. Pak přišel internet, sociální sítě a v roce 2010 vznikl Pinterest, virtuální obrázková nástěnka odpovídají na mnoho zásadních dotazů lidí různého věku a pohlaví. Tak třeba: co si vezmu zítra na sebe, aby mě nezachytila hlídka módní policie? Ženy v šestém měsíci těhotenství budou shánět nejsladší dekoraci do dětského pokoje, ideálně v růžových odstínech. Pánové si budou „špendlit“ sportovní vozy, terénní vozidla, prostě cokoliv na 2 až 4 kolech, co je učiní neodolatelnými v očích svobodných i zadaných dívek a dam. Postnout na Pinterest můžete i svého miláčka, psa, kočku nebo jinou zvěř, resp. obrázek tohoto miláčka. Špendlit obrázky na Pinterestu můžete celkem v asi 30 kategoriích, cokoliv vás napadne zde najde uplatnění.
Pinterest dokonale útočí na naše sny, představy a nesplněná přání. Činí nás závislým na prohlížení všech těch barevných hýřivých obrázků, jejichž tok snad nikdy neskončí. Nutno podotknout, že drtivou většinu uživatelů tohoto webu tvoří ženy. A proč tolik řečí o Pinterestu vlastně? Protože je to nejrychleji rostoucí web v historii internetu. Kdo za to může? Může za to samozřejmě Facebook, konkrétně zdařilá a propracovaná integrace webu Pinterest.com s nejpopulárnější sociální sítí světa přes Facebook API (Open Graph). Na mnoha místech uživatel serveru Pinterest automaticky, nevědomky na pozadí, sdílí prohlížený obsah – obrázky z Pinterest.com se svými přáteli na Facebooku. Uživatelé se tak přelévají z Facebooku na Pinterest.com, který se stal ve Spojených státech 3. nejnavštěvovanější sociální sítí (po Facebooku a Twitteru).
Fast, beautiful, fun
Mnoho služeb má ve svém popisu slova a přívlastky, které by měly v ideálním případě službu charakterizovat. Málokdy tomu tak ale ve skutečnosti je. Existuje pár výjimek, jednou z nich je právě Instagram, aplikace na sdílení fotek. Je skutečně rychlá, vizuálně krásná a zábavná, jak napovídá nadpis tohoto odstavce převzatý z webu http://instagr.am. Co se po uživatelích této služby žádá, není nic složitého. Něco nafotťe mobilem, vyberte filtr, který dá vašemu snímku ten správný „look & feel“ a šup s tím na Instagram. Obrázek můžete hned sdílet na Facebooku nebo Twitteru, ideálně všude. Proč? Protože je to jednoduché a zdarma! A tak ani není překvapením, že se „krásná“ aplikace chytla a stala se de facto standardem mezi uživateli iPhonů. Mám iPhone a fotím, tak to vrznu na Instagram, kam jinam. Instagram měl před měsícem asi 30 milionů (nyní 50 mil.) uživatelů.
Přišel však duben 2012 a co se nestalo. Tvůrci Instagramu uvedli na trh aplikaci pro telefony s operačním systémem Android. Během 12 hodin si stáhlo aplikaci do svých telefonů více než 1 milion uživatelů. Bylo tedy okamžitě jasné, že nejde jen o šílenství majitelů telefonů od Applu, ale o mnohem větší „mobilní“ hru. Jak se o tomto faktu dozvěděl šéf Facebooku Mark Zuckerberg, zavětřil příležitost, sbalil do (pomyslného) kufru 300 milionů dolarů v hotovosti a vyrazil na jednání za zakladatelem a šéfem Instagramu Kevinem Systromem. Kevin se nebránil prodat Instagram za 2 miliardy dolarů. Což mu ale nevyšlo. Musel se spokojit s kufrem hotovosti a 700 miliony dolarů v akciích Facebooku. Dohromady tak činil účet za Instagram rovnou miliardu dolarů. Celý „deal“ byl uzavřen během několika málo dnů, veřejnosti byl ohlášen 12. dubna 2012. Zajímavostí tohoto nákupu je skutečnost, že CEO Facebooku Mark Zuckerberg celou záležitost řešil netypicky na vlastní triko, to znamená bez požehnání dozorčí rady Facebooku nebo dalších významných akcionářů. Ti byli pouze informování o provedeném nákupu.
Komentáře
13 komentářů: „Co dnes letí? Pinterest a Instagram“
[…] Co dnes letí? Pinterest a Instagram […]
Domnívám se, že společnost Active24 hostuje aktuálně český pinterest 🙂 Který se aktuálně jmenuje PinMe ,najdete ho na adrese PinMe.cz, ještě doděláváme poslední úpravy a projekt bude připraven
Zdeňěk níže = trapný kopírák. Nic jiného