Pro dnešní rozhovor se mi podařilo oslovit pana Marka Brabce, zakladatele české firmy virtual-zoom s.r.o., která se zabývá webdesignem, e-katalogy, vývojem mobilních aplikací, fotografováním a dalšími zejména virtuálními internetovými prezentacemi.
Pane Brabče, kde se u vás zrodila myšlenka věnovat se internetovému podnikání a jak vlastně vypadaly Vaše začátky?
Před více než 10 lety jsme jako první v ČR zakoupili zoom technologii od kanadsko-americké společnosti a díky ní dokázali vyrábět a na internetu rychle zobrazovat virtuální prohlídky ve vysokém stupni rozlišení (možná si pamatujete, že internet byl dostupný zejména pomocí modemového připojení 56 kbit/s tedy velice pomalý). Byla to naprostá novinka tedy bez konkurence. Postupně se naše služby rozšiřovaly o další virtuální prezentace – e-katalogy a 3D předměty (zpracovávali jsme například 3D modely telefonů pro T-Mobile a Telefonica O2). Nyní kromě těchto věcí tvoříme kompletní webdesign a vše s ním spojené (grafika, programování, SEO, PPC, atd.).
Jak jste získávali ze začátku zakázky?
Přestože konkurence byla zpočátku malá, získat zakázku nebylo nic jednoduchého. Velice pomohla unikátnost naší technologie díky níž od nás klienti získali moderní prezentaci a tím i náskok před svou vlastní konkurencí. Myslím, že to je alfou a omegou všech firemních začátků – dokázat nabídnout něco výjimečného. Toto tvrzení platí ale i dnes, neustále přicházet s novinkami a novými technologiemi. IT svět je na to ostatně zvyklý.
Určitě Vám práce zabírá dost času, jak to nese Vaše rodina?
Rodina je pro mě na prvním místě, nicméně musím uznat, že musela několik let přijímat fakt, že není u nás rozdíl mezi všedním dnem a víkendem a mezi prací a dovolenou. Naštěstí díky internetu a mobilním zařízením je dnes moje pracovní činnost mnohem efektivnější a není závislá na mé 100% přítomnosti v kanceláři. Tedy rodina si už zvykla 🙂
Jak si vede Vaše firma dnes a kolik lidí je u Vás zaměstnáno?
Dnes jsme zavedenou webdeveloperskou společností. Máme moderní kanceláře v Praze Karlíně, dále pak pobočku v Rožnově pod Radhoštěm, partnery na Slovensku. Celkem máme 15 zaměstnanců což není mnoho, ale ani málo na to, abychom dokázali poskytovat profesionální komplexní servis spojený s weby. Struktura klientů je různorodá od malých rodinných firem až po velké nadnárodní společnosti z různých oborů.
Jaké profese můžeme u Vás ve firmě najít?
Z odborných profesí máme nejvíce programátory, grafiky, ale i SEO specialisty a fotografy.
Když byste měl jednu z vašich činností vyzdvihnout, která by to byla a proč?
Neřekl bych ani tak činnost jako spíše oborovost. Přestože poskytujeme služby širokému spektru oborů, zmíním zde mimořádně pouze jeden a to hotelnictví. Je to obor, který prošel během internetové éry obrovskou proměnou a kde internet začal naprosto dominovat (organizované skupinové autobusové zájezdy ustoupily a nahradily je individuální) a proto si dnes můžeme pohodlně vybrat a zajistit své pobyty bez prostředníka tedy cestovní kanceláře. Hotely to začaly vnímat, a proto masivně investují a zlepšují své vlastní webové prezentace. Dnes se staráme cca o 80 pražských a mimopražských hotelových webů.
Nemůžu se nezmínit, že krom domén u nás máte i dedikované servery, jak jste s našimi službami spokojen?
Musím upřímně říci (a doufám, že to nezakřiknu) že velmi! Původně jsme měli naši zoom technologii umístěnu na páteřní síti a ve špičkovém datacentru v Německu. Mělo to své důvody a jedním z nich bylo, že se v ČR této ne příliš známé technologii, nikdo nevěnoval a neměl s ní zkušenosti. Z ekonomických a kontrolních důvodů jsme oslovili Vás s dotazem, zda byste dokázali technologii z Německa převzít, nainstalovat, zprovoznit a nadále pro nás servisně spravovat a to vše v Praze bez narušení kvality a běhu. Nejen že se celý přesun povedl bez problémů, ale my získali dokonce ještě kvalitnější zázemí než v Německu a za nepoměrně nižší náklady. Spolupráce trvá již několik let a věřím, že bude pokračovat.
Děkujeme a přejeme hodně pracovních i soukromých úspěchů.
Děkuji za rozhovor a přeji vše dobré.