Změny v PR průmyslu budou pokračovat

PR je zkratka, kterou v poslední době vídáme téměř všude, ale víme, co znamená a co si za ní máme představit? Cristina Muntean je odbornicí na slovo vzatou a ráda nám na naše otázky odpoví a možná se dovíme i něco navíc.

Cristino, prozraďte nám prosím, co znamená zkratka PR a co vše se pod ní skrývá.

PR neboli Public relations znamená zkratka řízení vnějších vztahů. Již z této definice je vidět, že pojem vnějších vztahů je nesmírně široký a pravděpodobně i proto si ho každá firma interpretuje podle sebe. Velmi často na českém trhu je pojem PR pochopen jako mediální vztahy – často slyším od klientů: „Udělejte mi nějaké piárko,“ čím je myšleno: „Dostaňte mě do pár novin, ideálně do těch hlavních nebo do prime time televizního zpravodajství.“ Další zajímavost je, že pod vlivem nových technologií začínají mizet hranice mezi tradičními profesemi jako brand manažer, marketér, piárista, ředitel klientské komunikace. De fakto v poslední době dobrý PRista – já tomu říkám radši komunikátor nebo strategický komunikační poradce, ať je to interní nebo externí – musí umět trochu ze všeho: branding, marketing, mediální vztahy, sociální média, řízení obsahu, SEO a tak dále. Málo který průmysl prožíval tolik změn za poslední dekády jako média nebo komunikační průmysl všeobecně. Podle mě tyto změny budou pokračovat. Proto dobrý PRista, ať si pod tím pojmem představíme cokoliv – bude muset především umět ukázat, že to, co dělá, dává smysl a je přínosné pro firmu.

Cristina

Od kdy se PR věnujete a co Vás k němu přivedlo?

Do PR světa jsem nastoupila v roce 2010, kdy jsem opustila mediální svět a začala podnikat v oblasti mediálního tréninku, koučingu a zastupování klientů. Založila jsem společnost Media Education CEE (www.mediaed.cz), která funguje jako tradiční PR agentura zaměřená na podporu zviditelnění se a řízení krizové komunikace firemních a individuálních klientů. Na začátku jsem chtěla především sdílet své dlouholeté novinářské zkušenosti s lidmi z byznysu – před tím jsem pracovala pět let v časopisu Czech Business Weekly, kde jsem měla na starosti energetiku, finance a investice všeobecně. V médiích jsem pracovala i v Rumunsku, odkud pocházím, ještě před stěhováním do České republiky v roce 2004. Po náhlém uzavření časopisu, kde jsem pracovala a kde jsem cítila, že jsem nechala kus sebe, jsem si říkala, že bych si chtěla vyzkoušet podnikání. Dodnes věřím, že podnikání je to nejlepší, co jsem pro sebe mohla udělat: začít podnikat v době vrcholu ekonomické krize, začít nabízet školení v oblasti komunikace ve dvou jazycích, ze kterých ani jeden není můj rodilý – to je šílenství, do kterého se může pustit jen blázen jako já 🙂
Ale – vyplatilo si mi to. Navzdory všem bolestem podnikání cítím, že vedu vlastní život, že se neustále učím a tvořím něco nového a především, že moje práce dává smysl a někomu pomáhá. To jsou pocity, které bych už nevyměnila za nic na světě.

U ACTIVE 24 máte hodně domén, od kdy jste naší zákaznicí a k jakým účelům jsou domény použity.

Být klientkou Active24 úzce souvisí se začátkem mého podnikání – před tím jsem neřešila ani to, že jsem nevlastnila domény spojené se svým jménem a příjmením. Počet mých domén rostl podle toho, jak rostla i moje nabídka služeb: bylo mi naprosto jasné, že velká část mé komunikace bude digitální, a že k tomu potřebuji adekvátní digitální podporu. Vzhledem k tomu, že obsluhuji skoro sama všechny své klienty, bojuji někdy s rovnováhou mezi klientskou prácí a vlastní komunikací. I proto ještě nejsou všechny moje domény aktivní. Všechny domény mají  za sebou myšlenku, která se dřív nebo později uskuteční. Svým klientům bych nemohla radit, jak na strategickou komunikaci, když bych svoji komunikaci a svůj život neuchopila strategicky :-). Musím poděkovat Active24 za velmi vstřícnou nabídku partnerské slevy při údržbě domén.

Máte vůbec čas na koníčky a pokud ano, týkají se opět PR?

Musím přiznat, že poté, co jsem začala podnikat, mé ostaní aktivity trochu zapadly do pozadí. Byl to přirozený proces, práce mi najednou zabrala téměř veškerý čas. Bohužel to znamenalo, že jsem často musela omezit i čas vyhrazený na koníčky nebo na vztahy. Postupně jsem ale začala vnímat, jak mi schází jemnější aspekty života, třeba radovat se z prosté chůze nebo ze skleničky dobrého vína s kamarádkou. Také jsem si musela uvědomit, že nemládnu – spíš naopak, tělo mi dává čím dál častěji najevo, že sezení u počítače 16h nebo 9h školení na vysokých podpatcích není ideální a že tento způsob života bude mít dřív nebo později dopad na mé zdraví.
Proto dělám v poslední době vše proto, abych ve svém diáři měla více času na pohyb, na zdravé cvičení, na tanec, na cestování nebo na radost ze společných prožitků s kamarády. Mám také psa a dvě kočky, které mi chtě nechtě připomínají, že mají hlad, takže s prácí musím končit alespoň, abych šla krmit a venčit :-).
Podnikání má i další ošidný aspekt: hodně pročistí vaše sociální kruhy. Což neznamená, že by se člověk scházel jen s lidmi z práce nebo kvůli zakázkám, to ne. Na druhou stranu je pro vás hodně náročně strávit čas s lidmi, kteří celý život pracovali ve firmách a jejich oblíbená aktivita je stěžovat si na mzdy. Podle mě by si každý alespoň jednou v životě měl vyzkoušet podnikání. Pak se člověk nádherně naučí užívat si každou maličkost a každou věc, kterou nemusí řešit sám. Podnikání je nejdrsnější zrcadlo vlastní osobnosti: na volném oceánu nebo trhu si už nemáte na koho stěžovat. Vše, co máte, nebo nemáte, je jen vaše věc. A to je někdy velmi náročně přijímat.

 


Uveřejněno

v

, ,

od

Značky: