Špičkové Datové centrum? Máme!

ACTIVE 24 poskytuje služby na té nejvyšší úrovni a proto si ke spolupráci vybírá ty nejkvalitnější partnery. Provozování datového centra je pro nás naprosto klíčové a tak jsou naše servery umístěny v CE Colu (dříve Sitelu), které patří ke špičce nejen v ČR, ale i v Evropě. V čem je síla CE Cola nám při rozhovoru poskytl obchodní ředitel Marius Marcolla.

V čem spočívá všeobecně kvalita datového centra?
Kvalita Datového centra je dána souborem parametrů zajišťujících spolehlivost a bezpečnost pro zařízení zákazníka umístěná v datovém centru. Základními prvky jsou proto přirozeně napájení, chlazení, fyzická bezpečnost (např. počet zón pro vstup do prostoru serverů), neméně důležitými jsou ale pro datové centrum i spolehlivost telekomunikačních okruhů.
Silové elektrické rozvody
Jaké jsou parametry podle kterých se DC rozdělují?
Existuje několik institucí, které se zabývají certifikací a posuzováním kvality datových center. Nejznámější je pravděpodobně Up-time institut, který dělí Datová centra mezi tzv. TIER 1 (nejjednodušší) – TIER 4 (nejkvalitnější). Je to posouzení základních parametrů, které má DC obsahovat.

A jak je na tom CE Colo s ohledem na zmíněné parametry?
Pokud se týká hodnocení podle Up-time institutu, tak se ohodnocujeme na lepší 3, které někdy označujeme 3+. To je ale hodnocení vlastního datového centra. Pokud se týká např. parametrů množství a kvality telekomunikačních služeb v našem Datovém centru od jednotlivých operátorů, tak si myslím, že nemáme v ČR konkurenci.

Do jaké míry je tato kvalita důležitá pro zákazníky?
V současné době stále více. Trendem ale je, že si velcí zákazníci certifikují datové centrum sami. V praxi to vypadá tak, že přijede od zákazníka skupina techniků, která 2-3 dni datové centrum v podstatě fyzicky audituje. Vždy je tato prohlídka velice komplexní.

Takže patříte mezi špičku v republice? Jaká je situace na trhu, třeba i v rámci Evropy? Dokážete se srovnat?
V ČR rozhodně patříme k nejkvalitnějším veřejným poskytovatelům těchto služeb. Ve střední Evropě lze najít 2-3 datová centra, podobné kvality a v celoevropském hodnocení patříme podle mého názoru k lepšímu průměru.

Jaké jsou klíčové služby pro DC a jak jsou u Vás zajištěny?
Energetická a chladící část jsou klíčovými „dílčími službami“. U nich platí, že v těchto systémech nesmí nastat tzv. Single point of failure. Jinými slovy, systémy jsou navrženy tak, že jednotlivá chyba zařízení neohrožuje ani neomezuje jakýmkoliv způsobem provoz zákaznického zařízení. Prakticky tedy do stojanu zákazníka vedou dva energetické přívody, ze dvou samostatných napájecích větví. Každé zařízení je navíc instalováno v tzv. N+1 modu, což znamená, že na plnou kapacitu dané části je vždy instalováno jedno zařízení navíc pro případ výpadku nebo údržby. Stejně tak i chlazení každé místnosti je zajištěno dvěma přepínatelnými větvemi apod.

Jeden z diesel agregátů

Ale to samozřejmě k plné spokojenosti Vašich klientů nestačí. Co dále zajišťujete a jak?
K základní službě umístění zařízení nabízíme např. již zmíněné propojování mezi zákazníky nebo službu tzv. remote hands. Naši technici pracují v datovém centru v nepřetržitém provozu, a proto jsou schopni dělat jednoduché operace pro zákazníky na serverech nebo zařízeních v podstatě kdykoliv. Jedná se o jednoduché restarty či rekonfigurace, fyzické přepojení okruhů apod.

A kdo jsou Vaši zákazníci?
Máme několik typů zákazníků. Máme zde telekomunikační operátory, a to jak národní tak mezinárodní, lokální poskytovatele internetu, kteří u nás nakupují konektivitu, dalším segmentem jsou firmy vašeho typu poskytující serverhostingové služby. Velkým segmentem jsou korporátní firmy z různých oblastí, finanční instituce, prodejní řetězce, spediční firmy.

Jak vnímáte u Vás pojem „Green IT“, co to pro Vás znamená?
Green IT je pro mě nejednoznačně specifikovaný pojem, pod kterým já si představuji v našem případě zvláště tzv. účinnost datového centra. Je to tzv. Power efficiency coeficient, který udává poměr energie spotřebované zákazníkem, k celkovému příkonu datového centra. My jsme tento poměr zlepšili v posledních dvou letech z hodnoty cca 2,2 na hodnotu 1,8. Udává se, že ve světě se dnes staví datová centra s hodnotou 1,35. U nich samozřejmě je otázkou , kde jsou postaveny. Pokud postaví někdo DC za polárním kruhem, nespotřebuje na chlazení příliš energie.
Systém chlazení
Provozování DC máte evidentně v malíčku, můžete nám ještě sdělit, jaké máte plány do budoucna, jaké jsou v provozování DC trendy?
Hlavním trendem je samozřejmě úspora energie. Vzhledem k tomu, že naše DC bylo navrženo před 12-ti roky. My se můžeme po rekonstrukci chlazení plánované na příští rok, dostat k PUE cca 1,6. To se domnívám bude pro nás asi maximum.
Dalším rostoucím trendem je zvýšení fyzické bezpečnosti, kde také připravujeme některá drobná vylepšení.

Děkujeme panu Marcollovi za poskytnutý rozhovor.

 


Uveřejněno

v

od

Značky:

Komentáře

Jeden komentář: „Špičkové Datové centrum? Máme!“

  1. […] dlouhých devět let jsme byli nadmíru spokojeni a neváhali jsme svoji spokojenost dát najevo. Pak přišla akvizice Sitelu a námi vnímané postupné zhoršování kvality poskytovaných […]