Kdo z Vás používá stále stejnou e-mailovou adresu, kdo z Vás se nikdy nestěhoval, kdo z Vás nikdy neměnil telefonní číslo? Kdybychom se na tuto otázku zeptali, myslím, že kladných odpovědí na všechny tři otázky bychom mnoho nedostali.
„Život je změna“ a přináší nám nové kontaktní údaje jako na běžícím pásu, na tom není nic špatného. Horší už je, aby se o nových kontaktech dozvěděli všude tam, kde je to opravdu potřeba. Pominu teď státní úřady, banky, pojišťovny, apod. Zaměřím se na internetové služby. V e-shopech je to ještě poměrně jednoduché. Aktuální kontakní údaje tam potřebujeme pouze tehdy, když nakupujeme. A když jsme je od posledního nákupu změnili, prostě je v průběhu nákupu zaktualizujeme. Ano, trošku to zdržuje, když tu samou změnu musím zadávat ve všech využívaných e-shopech, ale dá se to zvládnout.
Jak je to ale u nás, u registrátora? Typicky si u nás zákazník založi tzv. zákaznický účet a skrze nás i účet držitele domény na centrálním registru domén. Kontaktní údaje jsou zpočátku většinou na obou účtech stejné, správné a aktuální. Později ale může dojít k výše uvedené změně kontaktních údajů a přestože je dle VOP povinností zákazníka udržovat je u nás aktuální, k jejich úplné aktualizaci vždy nedojde. Zákazník si například aktualizuje pouze údaje na našem zákaznickém účtu, ale už ne v centrálním registru domén. Na první pohled banální problém, který může mýt dalekosáhlé důsledky. Pokud se nám díky neaktuálním údajům nepodaří kontaktovat zákazníka v období obnovení domény, doména expiruje a zákazník o ni přijde. Centrální registr má rovněž právo zrušit registraci domény, pokud zjistí, že kontaktní údaje držitele nejsou pravdivé. Oba příklady by měly být dostatečnou motivací pro aktualizaci kontaktních údajů u registrátora domén.
Může mi s tím registrátor nějak pomoct? Ano. Jak jsem již psal ve svém článku z ledna tohoto roku, s údržbou aktuálním kontaktních údajů pomáhá služba mojeID. A to nejen u registrátora domén, ale ve všech e-shopech, které mojeID podporují. Zákazník všude pracuje pouze s jednou identitou a díky tomu lépe udrží svoje údaje v pořádku.
V lednu jsem slíbil, že zavedení podpory mojeID bude následováno zjednodušením převedení .cz domén pod držitele mojeID pomocí tzv. transferu. Tuto funkci máme nyní připravenu a naši zákazníci pomocí ní mohou v Zákaznickém centru hromadně převádět .cz domény pod držitele mojeID. Na pár kliknutí tak můžete nastavit držitele všech svých .cz domén na mojeID a snížit si tak riziko, že o své domény přijdete z důvodu neaktuálních kontaktních údajů. Transfer do mojeID je popsán v přehledné nápovědě. Je čas jarního úklidu, tak proč si neudělat pořádek ve svém doménovém portfoliu? Tím spíš, když to nikdy nebylo jednodušší. Tím spíš, že se Vás za úklid chystáme odměnit. Ale o tom až zase příští týden. Uklízet ale můžete začít již dnes. MojeID držitele už má každá padesátá .cz doména.