Facebook je mezi uživateli stále populárnější, patří k nejnavštěvovanějším webům ve světě i u nás. Proto je dobré zahrnout aktivity na Facebooku jako součást marketingu či propagace obecně, ať už jde o firemní aktivity či neziskové a zájmové projekty. Prvním krokem by mělo být každopádně zjištění, jestli se na Facebooku nachází vaše cílová skupina. Pokud ano, můžete oslovit uživatele Facebooku například Facebook aplikací.
Facebook stránka nestačí?
Předně se sluší dodat, že občas si vystačíte s vlastní propagační stránkou, takže programovat speciální aplikaci je v takovém případě zbytečné. Například Active 24 má svou Facebook stránku na adrese http://www.facebook.com/active24cz. Stránku si můžete obohatit mnoha způsoby, můžete využít třeba externí aplikaci, která vám zajistí požadovanou funkčnost. Nabídka takových aplikací je na českém trhu mizivá, na globálním trhu je situace mnohem lepší. Spousta aplikací pro Facebook stránky je poskytována zdarma, příklad takové aplikace můžete vidět u nás na http://www.facebook.com/active24cz?v=app_53267368995. Jde vlastně o samostatnou záložku, kde se zobrazují poslední Twitter zprávy z našeho firemního účtu.
FBML je když ..
Další možností, jak Facebook stránku vylepšit, je využít jazyk, resp. aplikaci Static FBML. Tato aplikace pochází z dílny Facebooku, s její pomocí můžete vytvářet nové záložky s vlastním HTML a FBML kódem. Opět příklad z vlastní kuchyně, jde o záložku „Volná místa“, zcela dole je pak formulář pro rozesílání pozvánek přátelům. Uživatelé tak mohou jednoduše upozornit své Facebook přátele na danou stránku. S FBML jdou dělat i mnohé další věci, podrobný návod najdete na http://developers.facebook.com/docs/reference/fbml/.
Aplikace na Facebooku se mohou rychle šířit
Tím se už pomalu dostáváme k tomu hlavnímu, čímž je samotný vývoj Facebook aplikací. Vše potřebné najdete na http://developers.facebook.com, kde jsou popsány veškeré možnosti Facebook platformy. Můžete vyvíjet aplikace pro web, které fungují uvnitř Facebooku i mimo něj, nebo také aplikace pro mobilní zařízení. Důvod, proč se do vývoje pouštět, je zřejmý. Facebook je velice efektivní distribuční kanál, při šíření sdělení se využívá tzv. sociálního grafu. To není nic jiného, než síť vašich Facebook kontaktů. Určitě znáte FarmVille či jinou hru od firmy Zynga, která je s 200 miliony uživatelů měsíčně suverénně největším vývojářem Facebook aplikací na světě.
Několik praktických rad
- Sledujte pozorně API Facebooku. To, že jeden den funguje, neznamená, že bude fungovat i zítra.
- API Facebooku je vůbec velice proměnlivá veličina. Stále se mění a vyvíjí, dříve se používalo REST API, dnes se doporučuje používat spíše nové Graph API. Sledujte proto tzv. developer roadmap, které avizuje změny v API s dostatečným předstihem.
- API Facebooku může být místy hodně pomalé či nefunkční. Proto je dobré cachovat data na svém vlastním serveru či jiném uložišti.
- Cachování dat z Facebooku je vůbec dobrá věc, pokud chcete, aby vaše aplikace fungovala svižně. Dříve nebylo možné ukládat data, resp. maximálně na 24 hodin, dnes toto omezení naštěstí neexistuje.
- Pozorně si také přečtětě, jaké jsou podmínky používání API Facebooku, rozumné je tyto podmínky dodržovat.
- Pokud se rozhodujete mezi iFrame a FBML aplikací, tak dejte přednost iFramu v kombinaci s Javascript SDK. FBML aplikace nebude po novém roce možné vytvářet.
- FBML jazyk/tagy můžete využívat i nadále, ať už ve FBML aplikacích nebo v iFrame verzi. Poměrně rychle tak můžete vytvářet nejrůznější elementy, například tzv. request form, s jehož pomocí mohou uživatelé vaší aplikace posílat pozvánky.
- Na některé speciální funkce je dobré použít staré, ale stále funkční a podporované RESP API.
- Mocným nástrojem je také dotazovací jazyk Facebooku s označením FQL, ideální je pak využít tzv. FQL Multiquery, kdy v jednom API volání realizujete několik dotazů na data Facebooku. Ušetříte tím spoustu času a vaši uživatelé vám za to budou vděčni. Nebo aspoň nebudou tak rychle opouštět vaši aplikaci.
- Co dělat, když něco nefunguje? Zkuste projít fórum a bug tracker. Pokud chcete živě poklábosit s inženýry Facebook, tak zkuste IRC: #facebook na serveru irc.freenode.net, kde se řeší hlavně aktuální bugy a taky to, kdo s kým půjde v Palo Alto na oběd.
- Chcete, aby se aplikace šířila sama, jako chřipka, takže nebudete muset nic dělat? Pak je dobré, aby součástí aplikace byla interakce mezi uživateli, soutěžení, výzvy a lehké útoky na ego uživatelů.
Jakmile se vaše aplikace chytne, tak už zbývá jen pořádně si držet klobouky, protože jízda to může být nevídaně rychlá. Váš hosting či servery jsou plně připravené k tomu, že budou škálovat jako nikdy předtím, je to tak? A veškeré procesy máte maximálně paralelizovány, ano?
Komentáře
3 komentáře: „Aplikace na Facebooku vás mohou zviditelnit“
Hezký 🙂 Ještě bych doplnil radu obrnit se trpělivostí. Rozsah zabugovanosti Facebook API je dechberoucí, kvalita dokumentace politováníhodná a možnosti testování tristní 🙂
Je to tak, člověk musí být velice vyrovnaná bytost, jestliže se nechce z vývoje pro Facebook totálně zbláznit 🙂
Na viděnou v místnosti #facebook, teď tam ale chodím méně.
[…] This post was mentioned on Twitter by Active24.cz, Jan Horna. Jan Horna said: Ublognul jsem pro @active24cz o vývoji pro Facebook,shrnuji hlavní zkušenosti s vývojem @ConcertIn aplikace http://bit.ly/9Ed9RB […]